-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2867 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:181

مذهب حافظ چه بوده است؟

در اين كه حافظ يك مسلمان عارفي بود، ترديدي نيست، ولي آيا شيعه بوده يا سني؟ شهيد مطهري ضمن تحليلي درباره شناخت حافظ مينويسد: مقالهاي از آقاي محيط طباطبايي خواندم كه نوشته بودند: چه اضراري هست كه ما حافظ را بي دين بدانيم؟ و با شواهد و ادله تاريخي كه ذكر كرده بود اثبات ميكرد كه اصلاً حافظ را در زمان حياتش يك مرد متدين شناختهاند و حتي حافظ را در عصر خودش دو در عصرهاي بعد شيعه هم ميدانستهاند.(1)

بعضي اشعار حافظ نيز دلالت بر شيعه بودن او دارد مانند:

آن را كه دوستي علي نيست كافرست

گو زاهد زمانه و گو شيخ راه باش

امروز زندهام به ولاي تو يا علي

فردا به روح پاك امامان گواه باش

قبر امام هشتم، سلطان دين رضا

از جان ببوس و بر در آن بارگاه باش



حافظ اگر قدم زني در ره خاندان به صدق

بدرقه رهت شود همت شحنه نجف

كجاست صوفي دجال فعل ملحد شكل

بگو بسوز كه مهدي دين پناه رسيد

حافظ زجان محبّ رسول است و آل او

بر اين سخن گواست خداوند اكبرم

ميدو ساله، محبوب چهارده ساله

همين بس است مرا صحبت صغير و كبير

كه ميدو ساله به قرآ؛ تفسير شده و محبوب چهارده سال به چهارده معصوم تعبير گرديدها ست.

استاد خرمشاهي درباره مذهب حافظ چنين ميگويد:

نگارنده اين سطور به سائقه و سابقه انس سي ساله خود با شعر حافظ و با اعتقاد به اين اصل كه شعر حافظ آيينه تمام نماي روح و روحيه و عقيده و سليقه و نگاه و نگرش او به انسان و جهان و طبيعت و ماوراي طبيعت است، در اين چند نكته ترديدي ندارد كه حافظ:

1- مسلماني پاك اعتقاد است، سهل است، راسخ در علم است... .

2- حافظي كه من ميشناسم ايمانش آميزهاي از معنويت و رهيافت سه گانه و در عين حال يگانه شريعت، طريقت، حقيقت است.

3- حافظ در اصول عقايد، يعني مكتب كلامي، پيرو اشعري و در فروع (مذهب فقهي) شافعي است و در عين حال آشكارا گرايش به تشيع دارد، اما شيعي كامل عيار نيست و مسلّم است كه مثل هر مسلمان پاك اعتقاد بي تعصب صاحبدلي دوستدار خاندان عصمت و طهارت(ع) است....(2)

همچنين بحث گستردهتري تحت عنوان آيا حافظ شيعه است در كتاب حافظ، ص 155 - 161 وجود دارد كه ميتوانيد به آن رجوع كنيد.

پي نوشتها:

1. تماشاگه راز، ص 83.

بهاءالدين خرمشاهي، حافظ نامه، ج 1، ص 2.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.